4. Bubbling under. Om Mike og Christine Roberts Ridgeview og samarbejdet med Tony Laithwaite og andre pionerer og stjerner i engelsk vin.
5. Not going tits up. Om Frazer Thompson og Chapel Down.
6. Money men. Om Richard og Leslie Balfour-Lynn og Balfour Winery, med Owen Elias som winemaker. Om Mark og Sarah Drivers Rathfinny. Om Eric Heeremas køb af Nyetimber i 2006, og ansættelsen af Cherie Spriggs og Brad Greatrix til at stå for vinproduktionen.
7. Foreign affairs. Om udenlandske opkøb og investeringer i England, blandt de rigtige kendte Champagnehusene Pommery og Taittinger.
8. Fizz wars. Om tiden og omkostningerne ved at producere mousserende vin efter den traditionelle metode; og om at ”skyde genvej” med alternativer som anvendelse af Charmatmetoden eller pet-nat.
9. Big wine. Om Contract Winerys som fx Defined Wines, Hattingly og Wiston Estate. Om Dermot Sugrue.
10. Small wine. Om Ben Walgate og Tillingham og Will Davenport og Davenport Vineyards. Om naturvin og vin fremstillet med begrænset intervention, naturvin.
11. Organic growth. Om økologi og regenerativt landbrug.
12. Grape expectations. I dag tales der meget om druesorter, før var det ikke så almindeligt. Det er ikke vigtigt at tale om sorter, der er finere end andre. Det er et spørgsmål om, hvilke der gror hvor, hvordan de gror, alderen og vinificeringen. Andre land har over ofte flere hundrede år fundet frem til, hvor hvilke druer gror bedst. Det skal England også have tid til at finde ud af.
13. Eastern Promise. Om mulighederne østpå, konkret Essex med henholdsvis New Hall og Danbury Ridge, og fokus på stille vine.
14. Urban wineries. Om eksperimentelle satsninger i by- eller forstadsområder, fx Sergio Verillos Blackbook Winery og Chris Wilsons Gutter & Stars.
15. Tourist attractions. Om at skabe interesse for vingårdene med aktiviteter som tiltrækker potentielle kunder og kan skabe omsætning.
16. Reaching the customer. Om at skabe kontakt til kunder, om at prissætte vin, om at tænke på afsætning før produktion, ikke omvendt. Charles Simpson ”The only question that matters is who is going to buy your wine”. Stephen Duckett, Hundred Hills: ”How are customers going to buy and why?”.
17. Storm clouds ahead. Om pandemien, krigen mod Ukraine, stigende priser på bl.a. glas og papir (etiketter), de-globalisering, Brexit og om mangel på ressourcer til at plukke druer, om ændringer i købspræferencer mv. Økonomisk pres, markedsusikkerhed.
18. Warming Up. Klimaændringer, global opvarmning, en fordel på kort sigt. Om bæredygtighed.
19. Good for England. Er engelsk vin god? ”Is it good or just good for England (GFE)?” Og ja, de bedste ER gode, og man skal ikke snyde sig selv for at smage dem.
Bogen er velskrevet, medrivende fortalt, provokerende og udfordrende, og virkelig underholdende. Den er bl.a. baseret på mange interviews med nøglepersoner fra perioden. Der bliver bestemt ikke lagt fingrene imellem i portrætterne og udtalelser om dem, man ikke er enige med.
Jeg synes historien om engelsk vin i sig selv er spændende, men parallellerne i forhold til dansk vin er åbenlyse og gør historien endnu mere nærværende. Måske går det ikke mange år, før der kommer en tilsvarende bog om (d)en dansk vinrevolution?!
Sandy og Stuart Moss’ tilgang (kapitel 3) er topprofessionel – det er præcis den tilgang Kalum Winery har valgt i øvrigt.
Kombinationen af pioner-romantik og hardcore business, hvor der fortsat er plads til små aktører med nicheprofiler, gør udviklingen ekstra interessant og bogen inspirerende, nærværende og spændende.
Det er en bog der kommer hele vejen rundt: terroir, klima, druer, fremstillingsmetoder. Og alt det ”kedelige”, som er vanvittigt spændende, og ekstra perspektivrigt når lille England skal kæmpe mod mægtige Champagne: markedsføring, pricing, branding og betydningen af at kunne tage imod besøgende mv.
Én af Jeffreys’ styrke er, at han aldrig bliver teknisk eller tør. Han skriver levende om mennesker, drømme og det økonomiske risikoniveau, der ligger bag en flaske mousserende vin på internationalt topniveau. Resultatet er en vinbog, som både oplyser og engagerer. Og hermed anbefales på det allervarmeste.